Pages - Menu

Wednesday, March 18, 2015

Demi Allah, Aku Menyayangimu

" Ok Dayah. Kenapa Dayah sayang Farah?".

Saya terdiam. Tersenyum. Kelu sekejap untuk menjawab pertanyaan naqibah saya itu. Pertanyaan itu simple. Senang. Tapi untuk beri jawapan itu yang susah.

"Tidak beriman seseorang diantara kamu sehingga ia mencintai milik saudaranya (sesama muslim) seperti ia mencintai miliknya sendiri" 

Saya mendengar pelbagai jawapan mengenai sayang kerana Allah ini. Ada yang menajwab 'ingin ke Syurga bersama-sama', ' nak jadi baik sama-sama ', dan macam-macam lagi jawapan. Semua jawapan itu boleh diterima. Tiada yang salah pun. Terpulang kepada definisi masing-masing tentang sayang itu.

Seindah apalah agaknya sayang dan cinta kita pada teman kita ya?

Kembali kepada soalan naqibah saya pada saya ;

"Entah lah kak. Saya tak dapat nak describe dengan kata-kata. Sayang itu datang sendiri je. Macam takde sebab yang spesifik."

Naqibah saya tersenyum tatkala mendengar jawapan saya. Tapi saya rasa itu jawapan paling jujur yang saya boleh beri. Untuk menyayangi atau menyintai seseorang selalunya tidak perlukan sebab yang spesifik. Sayang dan cinta itu datang dengan sendiri dengan izinNya. Atau mungkin juga saya sebenarnya malu untuk berterus terang kenapa saya menyayanginya.

"Farah , kenapa  awak sayang akak lillahi taala?" Saya pula bertanya pada dia lewat whatsapp.

"Sebab saya kenal akak melalui jalan tarbiyyah. Allah temukan saya dengan akak melalui jalan yang baik. Jalan yang ke syurga. Sayang sebab Allah ini datang dengan sendiri. Tak perlukan sebab. Kalau sayang sebab dunia ini , memang perlukan sebab. Saya sayang akak sebab akak ajak buat kebaikan. Duduk dalam jemaah ini tak kenal pun boleh sayang."


(aih..mata ni masuk habuk pulak..isk..isk..)

Selalunya kita akan susah nak gambarkan perasaan sayang kita pada sahabat yang kita sayang. Pada saya, sayang dan cinta itu serius. Berat. Kita kena selalu check atas sebab apa kita menyayangi teman kita. Adakah benar-benar kerana Allah?

Allah sangat-sangat sayang pada mereka yang berkasih sayang kerana Allah. Tapi untuk kita pastikan yang kita sayang kerana Allah , itu yang susah. Kita mengatakan kita sayang kerana Allah tapi tindakan kita padanya adakah menunjukkan yang kita sayang pada teman kita itu kerana Allah.

"Jika benar sayang dan cinta , bawa ke syurga."

Sayangkah kita pada teman kita seandainya kita mengajaknya membuat sesuatu yang Allah mungkar?
Cintakah kita pada teman kita seandainya kita membuatnya semakin jauh dari Allah ?

Hakikat sayang dan cinta itu bawa hingga ke Syurga. Sayang dan cinta itu meningkatkan iman.
Justeru , segala perbuatan kita mestilah menuju Allah. Bukannya menghumbannya ke Jahanam.

Saya mengaku, yang saya juga ada banyak kelemahan dan kekurangan untuk menyayangi dan menyintai teman kerana Allah. Bimbang jika hati ini tersasar dari tujuan kerana Allah. That's why kena sentiasa muhasabah dan minta petunjuk dari Allah.

Kena selalu ingat , sayang dan cinta kepada teman kita akhirnya akan membawa kita bertemu dengan di Syurga Allah nanti sekiranya sayang dan cinta kita padanya itu tulus dan ikhlas kerana Allah. Jom sama-sama kita tarik tangan teman-teman tersayang kita ke syurga. Biar kita bersama-sama berpimpinan tangan ke syurga Allah (senyum sampai telinga).



 #throwback3tahunlepas



20SEN :
Membaca doa rabitah bersama-sama sahabat yang disayang kerana 
Allah selalu buat hati ini bergetar, 








No comments:

Post a Comment