Pages - Menu

Tuesday, July 15, 2014

Saya Dan Ramadhan

Bismillah..

Alhamdulillah,Ramadhan sudah masuk fasa kedua. *senyum.

Ramadhan kali ini saya rasa sangat berbeza dengan Ramadhan yang sebelum ini. Terasa ada yang istimewa untuk Ramadhan kali ini. Masih saya ingat lagi,bila tiba malam pertama terawih,excited sungguh saya dan ahlulbayt. Memakai pakaian yang terbaik serta memilih telekung yang terbaik. Tersenyum-senyum sepanjang memandu ke masjid negeri.

Kalau ditanya pada saya , apa yang istinewanya Ramadhan kali ini, saya memang tidak punya jawapan yang pasti. Saya cuma rasa teruja saja. Dan memang saya rasa perbezaan dengan Ramadhan yang tahun-tahun sudah. Ramadhan tahun ini pula saya dan ahlulbayt memang tidak memasak di Annur. Boleh dikatakan dapur rumah kami tidak berasap,hehe. Sebabkan setiap petang kami akan berbuka di masjid atau surau. Masjid hopping. Sudah separuh bulan Ramadhan berlalu, sudah beberapa masjid dan surau di sekitar Shah Alam kami pergi untuk iftar dan terawih. Pening juga sebab bila tiba waktu untuk berbuka saya,masing-masing pening memikirkan nak berbuka dan terawih di mana. *senyum.

Untuk Aidilfitri tahun ini , saya belum lagi terfikir apa-apa persiapan. Hanya membeli sepasang jubah dan saya rasa jubah-jubah yang ada masih boleh dipakai lagi. Aidilfitir tahun ini , jujurnya , saya tidak teruja seperti mana saya teruja dengan Ramadhan tahun ini.

Dan saat ini , saya sedang menghitung-hitung untuk 10 malam terakhir Ramadhan. Sehinggakan seorang guru di sekolah saya pun perasan yang saya terlalu teruja dan berdebar-debar untuk 10 malam terakhir Ramadhan ini ;')

Allah..
Banyak sangat perkara yang saya perlu beritahu-Nya walaupun Dia memang Maha Mengetahui.

Ramadhan , kan ianya pesta ibadah. Pesta doa. Jadi kenapa nak disia-siakan ?

Aih! Saya sudah terlalu excited. Kemudian saja saya sambung. Lagipun mata sudah mula mengantuk.
Ketemu lagi lain masa,Insha Allah.


No comments:

Post a Comment