Pages - Menu

Wednesday, November 20, 2013

Fa Sabrun Jameel Allahu Mustaan




"Oleh itu (aku akan) bersabar dengan sebaik-baiknya dan hanya kepada Allah jua dipohonkan pertolongan tentang perkara yang kamu ceritakan itu"
(Yusuf :18)

Ketika ayat ini saya baca,dan saya lihat maknanya,saat itu juga hati saya bagaikan disentap. 
Menggenggam erat jemari sendiri dan terus menerus mengulangi ayat ini.Saya ulang berkali-kali di bibir. Tipulah jika saya katakan,airmata tidak mengalir saat ayat ini saya sebut-sebut. Namun terus juga jemari sendiri saya genggam Mengumpul kekuatan sehingga yang paling tinggi.  
Bila mana Allah menguji hati saya,ketika itu lah ayat ini saya sebut-sebut.
Allah.. teruknya saya. Kembali padaNya hanya ketika diuji hebat. 

Fa Sabrun Jameel. 
(Bersabarlah dengan sebaik-baiknya).

Allahu Al-Musta'an
(Dan Allah jua dipohon pertolongan)

Allah,
Tolong.
Pegang hati aku ketika ini.Jangan biar ianya jatuh berderai. Sungguh aku takut tak mampu berdiri lagi andai ianya jatuh berderai. Aku mahu terus di jalanMu. Maka,kuatkan hati ku. 

Allah,
untuk pertama kali aku meminta,berikan aku hati yang baru.


NHH
(Yusuf : 18)


1 comment:

  1. Assalamualaikum, boleh ke kalau saya nak berkenalan dengan Syauqah Mujahidah. pencarian maklumat tentang ujian dan sabar membawa saya ke blog ini.


    ...dengan ujian, kita mengadu kepada Allah. dengan kekurangan, kita meminta kepada Allah. dan dengan kesedihan, kita merintih kepada Allah. syukur Alhamdulillah..yang Allah sebenarnya sedang mendidik kita dengan segala ujian, kekurangan dan kesedihan itu tentang sabar, ikhlas dan belajar mengutamakanNya...

    terima kasih atas artikel anda.

    ReplyDelete