Pages - Menu

Tuesday, November 26, 2013

Allah Rindu Kita

Dan sungguh Kami benar-benar akan menguji kamu dengan sedikit rasa takut , kelaparan dan kekurangan harta ,hilangnya jiwa dan sedikit buah-buahan 
(2:155)

Kita sebagai manusia dan lebih-lebih lagi sebagai hambaNya tidak akan sesekali lepas dari diuji. Hidup ini adalah ujian. Setiap apa yang kita lalui,suka duka sedih gembira,keputusan peperiksaan yang baik dan tidak baik,dipuji bos dimarah bos, itu semua termasuk dalam kategori ujian. Dan kita sememangnya tidak punya pilihan lain selain menghadapi ujian tersebut.

Bila ada manusia-manusia di sekeliling kita yang diuji,mudah bagi kita mengungkapkan kata-kata semangat seperti sabar dan sebagainya tapi realitinya,hanya dia yang menanggung saja tahu betapa beratnya bagi dia untuk menanggung ujian itu. Beratnya hati dan jiwa dan menanggung ujian yang Dia berikan,menahan kesakitan yang Dia sendiri berikan. Bebanan ujian itu akan terasa lagi berat, akan terasa lagi sakit tatkala perasaan ditimpa ujian itu dilayan. Mendengar lagu-lagu sedih dan mengenangkan kenangan-kenangan yang menyedihkan, itu lagi menambahkan keresahan dan kekacauan dalam hati. Semakin dilayan ,semakin menjadi-jadi kesannya pada jiwa. Rasa sedih itu akan menjalar ke seluruh tubuh sehingga kita rasakan kita tak mampu lagi untuk bangkit dan meneruskan kehidupan.


Allah tidak membebani seseorang melainkan dengan apa yang terdaya olehnya 
(2:286)

Ya. Itu kuncinya. Allah itu tidak zalim. Allah tidak pernah salah dalam meletakkan hambaNya dalam kondisi apa pun. Biar seberat mana ujian yang Allah berikan pada kita,itu tandanya kita mampu menghadapinya. Allah tahu kita boleh mengatasinya,jadi dia berikan ujian itu pada kita. 

Ada ketikanya , kita sebagai hambanya perlu banyak sekali bermuhasabah. Cuba tanya pada diri kita , "Ada tak aku berdoa merintih dan merayu pada Allah?". Kita selalu lupa pada Allah bila masa kita senang. Dan hanya mencariNya bila kita berada dalam kesedihan atau kesusahan. Allah itu sayang kita. Allah itu cinta kita. Allah rindukan kita. Kerana cinta,sayang dan rindu itu lah Allah memberikan ujian pada kita sebab Dia merindui untuk mendengar rintahan hamba-hambaNya. Dia rindu mahu mendengar suara kita merayu dan menangis padaNya.  

Sesungguhnya setiap kesusahan itu ada kemudahan
(94:5)

Setiap ujian yang Allah berikan itu, Allah sertakan sekali didikanNya yang mungkin jarang sekali kita nampak. Disebalik setiap kesusahan itu ada kemudahan. Disebalik setiap kesusahan itu ,sebenarnya ada didikan Allah. Didikan Allah yang melatih kita untuk bersabar dan bertahan dengan ujian yang diberikan itu. Allah selitkan kemudahan ataupun didikanNya itu dalam ujian-ujian yang Dia berikan. 

..bersabarlah dengan sebaik-baiknya dan Allah jualah yang dipohon pertolonganNya,mengenai apa yang dikatakan itu..
(12:18)

Jadi,bertahanlah dengan ujian yang Allah berikan.Bersabarlah. Allah sedang berbicara dengan kita tentang ikhlas,tentang sabar. Allah sedang merindui kita. Lihatlah ujian Allah itu sebagai satu yang positif. Dengan izinNya juga,ujian itu akan menjadi sesuatu yang positif bagi kita. Jangan pernah rasa lemah dan terbeban dengan ujian-ujian itu. Berbicaralah dengan Allah tentang apa yang kita rasa,tentang kesedihan,tentang kesakitan hati kita. Bicara dengan Allah,sebab Allah yang berikan itu semua, dan kerana itu Dia lebih tahu tentang itu. Dan ubatnya hanya ada pada Allah. Bergantunglah pada Allah dan yakinlah dengan Allah dengan sebenar-benar keyakinan. Pasti kita akan boleh terus tersenyum dan redha dengan ujian yang diberikan. Kembalilah segera kepada Allah. Dan sentiasalah ingat, yang Allah itu sentiasa ada di sisi hambaNya.


NHH
12:18




No comments:

Post a Comment