Pages - Menu

Tuesday, March 5, 2013

Ada Semua Tapi Tiada Semua

Teman pejabat (perempuan) : Engkau bila lagi nak kahwin ni? Rumah dah ada, kereta ada,kerja pun bagus. Semua ada.

Telinga saya menangkap perbualan antara 2 orang teman sepejabat saya itu. Walaupun kedudukan meja kerja saya yang agak jauh dari mereka,tapi masih lagi saya boleh dengar perbualan mereka,cuma saya buat-buat tak dengar dan buat-buat sibuk. 

Teman sepejabat (lelaki) : Tu la,tengah cari la nih. Tapi susah lah. Takda calon.

Teman sepejabat (perempuan) : Kau try lah Hidayah tu. Tapi serius, dia tu 'mahal'.

Gulp! 
Tersentak juga saya bila mendengar kata-kata teman sepejabat saya itu. Tapi masih saya buat-buat tak dengar. Aduh! Malu sekejap saya. Malu dengan Allah sebenarnya.Saya dikatakan mahal? Rasa macam tak sesuai dengan saya tapi masih saya bersyukur,kerana dikatakan saya ini "mahal". Semoga saya akan menjadi lebih "mahal" lagi.

Tapi,saya lebih tertarik pada kata-kata teman sepejabat saya tentang lelaki itu yang dikatakan "semuanya ada". Ada kereta,ada rumah,ada kerjaya. Itu dikatakan sebagai "semua ada". Tapi agamanya bagaimana pula? Semuanya belum ada andai agamannya tidak ada. Tapi bila agama ada, insha Allah , semua ada.*senyum.

~SyauqahNHH
25:74

No comments:

Post a Comment