Pages - Menu

Saturday, January 12, 2013

Satu Titik

Bismillah..

Bila bercakap tentang hati , ianya adalah sangat complicated. Sebab hati ini urusan Allah. Kita tak boleh nak jangka. Tak boleh nak main teka-teka. Kadang kala hati kita sendiri kita tak boleh nak jangka, inikan pula hati orang. Tersilap kita menjangka apa yang ada dalam hati seseorang, boleh terluka. 
Sebab itu sangat penting kita menjaga hati. Hati orang. Hati kita. Hati kita sendiri,kitalah yang kena jaga. Bukan orang lain sebab orang lain takkan tahu dan faham.

Saya selalu mengulang-ulang ayat ini ;

"Hati orang..jangan buat main.."
"Hati ini Allah yang cipta. Jadi memang Yang Mencipta lebih tahu tentang sesuatu yang diciptakanNya."

2 ayat ini  memang sangat lekat dan terpahat dalam fikiran saya. Saya tahu ,bila hati kita kecewa,memang sakit. Terlalu. Bila hati kita sedih , itu pun sangat mengecewakan. Bila kita cuba cerita pada seseorang,kita tak boleh nak expect orang itu faham apa yang kita rasa , sebab dia tak laluinya. Jadi,jangan nak expect untuk dengar apa yang kita nak dengar dari orang tersebut. Tapi mungkin bila kita luahkan , kita akan rasa lega. Terpulanglah pada cara masing-masing untuk beri kelegaan pada hati sendiri. 

Soal hati , ada yang kita boleh kongsi dengan orang lain dan ada yang kita perlu simpan sendiri. Percayalah , hanya Allah saja yang faham apa yang kita rasa,apa yang kita lalui. 

Hati kita sakit , hati kita sedih , hati kita kecewa , semuanya kita yang kena tanggung. Takkan ada orang lain yang tanggung untuk kita. Walaupun mungkin kita kecewa , sakit hati , sedih dengan seseorang,atau dengan sesuatu keadaan , kita sendiri yang kena kawal perkara itu. HATI KITA , KITA YANG KENA JAGA.  Jangan harapkan orang lain untuk jaga hati kita sendiri , kecuali Allah. 

Sampai masa, kita perlu berdiri atas kaki sendiri. Sampai di satu titik , kita perlu diam , ikhlas , pasrah dan tidak memikirkannya. Mintalah pada Allah , supaya Dia pegang hati kita. Supaya Dia pegang tangan kita. Sebab kita memang sangat-sangat memerlukan Dia , lebih dari yang lain.


Menyerahlah , bila bertahan itu sudah tidak memungkinkan untuk kita.
Tapi nak menyerah pun kadang-kadang susah kan ?
Ikhlas. 
Ikhlas dengan semua yang telah terjadi , dengan semua yang akan terjadi.
Ikhlaslah  dengan yang mungkin akan kembali atau terjadi lagi. 
Kita takkan pernah tahu apa yang akan terjadi di masa depan.

Yang penting , jangan pernah berhenti berdoa , sebab Allah itu kan Maha Mendengar. Tanpa kita perlu minta pun , Dia dah tahu , tapi apalah salahnya kita menundukkan kepala , menadah tangan memohon padaNya. Allah saja mahu kita merayu padaNya. Itu tandanya , Dia sayang kita. Minta Dia pegang hati kita. 

Dan yang penting juga , hati kita. Jagalah. Jangan biar ia kecewa lagi. Jangan biar ia tersakiti lagi. Jangan biar ia menangis lagi. Hati kita , kita yang perlu jaga. Tapi penjaga hati yang utama , haruslah ALLAH swt kan.
*senyum

Jangan terlalu memikirkan soal hati ini. Sampai satu saat , hati kita pasti akan tersenyum.
Itu janji Allah.. Jadi,teruskan menanti dengan sabar, dengan ikhlas. Fokuslah pada perkara yang perlu diberi keutamaan dahulu.
Setiap perkara akan indah bila tiba waktunya.

Akhirul kalam , semoga kita sama-sama dapat menjaga hati..
*senyum

~syauqahNHH~
25:74

No comments:

Post a Comment