Pages - Menu

Thursday, November 22, 2012

Pilihan

Hidup ini satu pilihan bukan ? Saat kita celik mata,kita sudah mula membuat pilihan. Pilihan sama ada mahu bangun dari katil tidak. Pilihan mahu pakai baju apa pada hari ini. Pilihan mahu makan apa hari ini. Pilihan itu dan ini. Hidup ini memang adalah pilihan. Dan pilihan itu , kita sendiri yang memilihnya. Dari sekecil-kecil pilihan sehingga kebesar-besar pilihan. Kita yang pilih. 
KITA.
Bukan orang lain.
Dan akibatnya,kita juga yang perlu tanggung. Kenapa? 
Sebab ianya adalah pilihan kita sendiri. 

Tapi,untuk kita membuat pilihan-pilihan tersebut,Allah sudah merencanakan segalanya untuk kita. Setiap pilihan kita itu , sudah pun dalam pengetahuanNya. Walaupun sekejap-sekejap kita berubah pilihan,itu semua sudah sedia ada dalam pengetahuanNya. Dia tahu kita akan berubah-ubah pilihan. Dia tahu kita akan tetap dengan pilihan kita.
Bukankah Dia itu Maha Mengetahui? (Senyum)

Dan untuk saya,saya seorang yang susah untuk membuat keputusan. Saya tidak suka bila terpaksa memilih antara 2,antara 3,antara 4,antara 5 dan seterusnya. Untuk membuat pilihan itu, perit bagi saya. Kadang kala,pilihan yang simple pun,sukar untuk saya buat pilihan. Dan bila saya berfikir untuk memilih,mulalah saya membisu seribu bahasa. Jadi,lebih mudah jika semuanya dalam satu. Tiada dua,tiada tiga. Mudah untuk saya kerana tidak perlu memilih.

Kerana itu,saya lebih suka mengikut kata hati saya. Salahkah jika saya mengikut kata hati saya?
Ya. Mungkin ada yang tidak bersetuju jika saya mengikut kata hati.Orang kata ikut kata hati, mati.
Tapi biarlah,kerana itu pilihan saya. 

Biarkan saya memilih landasan mana yang menjadi pilihan saya.Andai saya mahu tetap di landasan itu tanpa bergerak kemana-mana pun, itu masih atas pilihan saya.
(senyum)

(mode : Masih keliru sama ada mahu menerima tawaran kerja itu atau tidak.Simple,tapi susah untuk saya memilih..*sigh)


~NHH
25:74

No comments:

Post a Comment