Pages - Menu

Thursday, November 22, 2012

Pilihan

Hidup ini satu pilihan bukan ? Saat kita celik mata,kita sudah mula membuat pilihan. Pilihan sama ada mahu bangun dari katil tidak. Pilihan mahu pakai baju apa pada hari ini. Pilihan mahu makan apa hari ini. Pilihan itu dan ini. Hidup ini memang adalah pilihan. Dan pilihan itu , kita sendiri yang memilihnya. Dari sekecil-kecil pilihan sehingga kebesar-besar pilihan. Kita yang pilih. 
KITA.
Bukan orang lain.
Dan akibatnya,kita juga yang perlu tanggung. Kenapa? 
Sebab ianya adalah pilihan kita sendiri. 

Tapi,untuk kita membuat pilihan-pilihan tersebut,Allah sudah merencanakan segalanya untuk kita. Setiap pilihan kita itu , sudah pun dalam pengetahuanNya. Walaupun sekejap-sekejap kita berubah pilihan,itu semua sudah sedia ada dalam pengetahuanNya. Dia tahu kita akan berubah-ubah pilihan. Dia tahu kita akan tetap dengan pilihan kita.
Bukankah Dia itu Maha Mengetahui? (Senyum)

Dan untuk saya,saya seorang yang susah untuk membuat keputusan. Saya tidak suka bila terpaksa memilih antara 2,antara 3,antara 4,antara 5 dan seterusnya. Untuk membuat pilihan itu, perit bagi saya. Kadang kala,pilihan yang simple pun,sukar untuk saya buat pilihan. Dan bila saya berfikir untuk memilih,mulalah saya membisu seribu bahasa. Jadi,lebih mudah jika semuanya dalam satu. Tiada dua,tiada tiga. Mudah untuk saya kerana tidak perlu memilih.

Kerana itu,saya lebih suka mengikut kata hati saya. Salahkah jika saya mengikut kata hati saya?
Ya. Mungkin ada yang tidak bersetuju jika saya mengikut kata hati.Orang kata ikut kata hati, mati.
Tapi biarlah,kerana itu pilihan saya. 

Biarkan saya memilih landasan mana yang menjadi pilihan saya.Andai saya mahu tetap di landasan itu tanpa bergerak kemana-mana pun, itu masih atas pilihan saya.
(senyum)

(mode : Masih keliru sama ada mahu menerima tawaran kerja itu atau tidak.Simple,tapi susah untuk saya memilih..*sigh)


~NHH
25:74

Saturday, November 3, 2012

Musim Berubah.

Asallammualaikum wbt.
Hai.. =). Keinginan untuk menulis di blog tidak dapat ditahan lagi,hehe. Kenapa? Inilah yang mahu saya kongsikan.


Sekarang ini musim sudah mula berubah kan. Sebelum ini musim panas, dan sekarang ini musim hujan pula.Hampir setiap petang hujan. Kadang-kala malam pun hujan juga. Sejuk. Saya bukan seorang yang suka tidur dalam keadaan yang berselimut,tapi bila dah musim hujan ini,memang berbungkus dengan selimutlah jawabnya. 

Tapi saat ini , ada satu musim yang sangat saya suka , hehe. Musim bersalin ,hehe. Tidak ada lagi musim berkahwin,ada itu memang ada,tapi kuranglah. Jika sebelum ini penuh di timeline mukabuku tentang update status perkahwinan rakan-rakan saya,tapi sekarang ini penuh di timeline perkembangan tentang kandungan rakan-rakan saya dan yang bestnya,mereka dah selamat bersalin dan melahirkan baby yang sangat comel...hoyeaahhhhh...*lompat-lompat bintang...

Tahniah kawan-kawan!
Psstt: Maaf ya,curik gambar permata hati korang..hehe


Muhammad Al Murthada
Comel kan..? Ini anak temanbaik saya yang sama-sama menuntut di KPTM dulu,Siti Muna Wajihah. Dah besar dah Redha. Tak sempat auntie Hidayah nak jumpa. Sempat kirim pos baju je dulu. Tapi mesti dah tak muat kan..hehe..Nampak la ada muka ummi dan abi nya..=)

Muhammad Awaluddin
Ini anak classmate saya ketika di UiTM, Muzaiyatun. Anak merdeka 2012 ,hehe. Lahir sama hari dengan Syarha Nur Fasihah,anak buah saya yang bongsu. Cuba tengok bibir tu. Merah. Rasa nak cium-cium je.. Aih...Memanglah sebijik rupa mama dia..Hehe..


Haa.. ini dia Muhammad Adam. Fresh lagi. 1 November 2012. Hehe. Permata hati  teman saya ketika menuntut di KPTM dan UiTM , Nabilah.Kalau nak tahu kisah ummi dan walidnya,sila baca DI SINI.. Comel sangat! Saya tenung banyak kali tengok gambar Adam ini. Rasa nak gigit-gigit je.
"Tapi Cik Nab,rasanya macam banyak muka walid dia ni..Hehe..=p..Ada sikit lah ikut muka kau..=p"

Hai..bila auntie Hidayah dapat pegang,dukung dan cium ini..? T_T..
Tapi yang bestnya,semuanya baby BOYYYYY..!! 
Boboi boyyyyy...!

Sangat-sangat teruja tengok kawan-kawan dan selamat jadi ummi,mama.Hehe. Siapa sangka kan,masa berlalu dengan pantas sekali. Rasa macam baru semalam ber"huha-huha",bertepuk tampar,gurau-gurau,ketawa-ketawa dengan mereka. Tup-tup hari ini , dah ada baby da.Hehe..
Apalah rasanya bila ada yang panggil "ummi","mama". Mesti pengalaman yang terindah kan. Saya ingat lagi pesan teman saya :

"Kau kena rasa pengalaman berkahwin,dan mengandung. Sangat oseemm."

Memang lah nak rasa tapi Allah suruh saya tunggu lagi. So,saya tunggu lah. Lagipun semua itu ada masanya. Insya Allah,sampai masa semua orang pasti rasa pengalaman itu kan.

Okey ummi..mama..selamat menjadi parents yang super oseemm k..! Didik junior-junior saya itu baik-baik k.. ^_^

NHH
~25:74