Pages - Menu

Wednesday, July 25, 2012

Dia Dah Sampai

Hoyeaahhh..Alhamdulillah. Syukur kepada Allah swt , akhirnya Ramadhan datang lagi. Eh? Dah masuk hari ke 5 kita menyambut Ramadhan dan saya baru mahu menulis tentang Ramadhan? Erm, tak mengapalah kan. Biar lambat daripada tiada langsung kan. Ini entah virus apa yang menyerang saya boleh demam pula. Dah 2 hari dah. Mak suruh berbuka saja , tapi no..no..no..

Jadi , apa yang saya nak ceritakan tentang Ramadhan yang superb best kali ini? Nak cerita tentang betapa eksitednya saya menyambut Ramadhan kali ? Tiap-tiap tahun pun teruja juga nak sambut Ramadhan. Tapi saya tahulah , ada kawan-kawan saya yang teruja sambut Ramadhan kali ini sebab dapat sambut Ramadhan sebagai seorang isteri,ada yang sebagai seorang ibu dan juga sebagai seorang bakal ibu.*tepuk-tepuk tangan

Kemain lagi senyum sampai ke telinga bila saya tanya perasaan sambut Ramadhan kali ini pada teman saya..

"Alhamdulillah Hidayah, kali ini lebih bermakna sebab dah berdua..=D"

Iya..iya..saya faham perasaan itu walaupun saya belum mengalaminya..ok bye!

Saya tidak tahu lah kenapa tapi untuk Ramadhan kali ini , saya punya teruja itu macam lain macam. Saya takdanya nak teruja dengan baju raya dan lain-lain tapi saya lebih pada Ramadhan untuk tahun ini. Bila mak tanya baju warna apa tahun ini , jawapan saya..

"Hitam. Jubah yang beli kat Mekkah dan Madinah tak pakai lagi. Pakai baju tu je"

As simple as that. 
Entahlah , tahun ini saya lebih memilih untuk bersederhana menyambut Syawal. Tapi keterujaan saya melompat-lompat untuk Ramadhan. Saya mahu jadi lebih produktif untuk Ramadhan kali ini.Tak mau dah macam tahun-tahun lepas. Dan saya men'target' untuk khatam Al-Quran dalam bulan Ramadhan ini. 

Fuh! Macam juling air juga lah saya lihat buku cerita Allah itu kan tapi bila saya ingat kembali , saya boleh khatam Al-Quran dalam masa 2 minggu ketika di tanah suci , takkan dalam masa 30 hari saya tidak boleh khatam kot. 1 hari 1 Juz'. Ini bermakna setiap kali selepas solat fardhu,kena baca 2 helai = 4 muka Al-Quran. Insya Allah , dapatlah khatam nanti. Tapi saya ingatkan juga diri saya ini , nak khatam pun, tajwid & makhraj kenalah betul =_=. Belajar..belajar..belajar...

Apa-apa pun , setiap orang perlu jadi produktif di bulan Ramadhan ini. Sebab? Sebab itu tanda Allah swt sayang pada kita. Bukan kah kita semua ini pendosa? Banyak buat dosa kan? Jadi , Allah swt berikan bulan 'keampunan' pada kita ini supaya kita boleh minta ampun banyak-banyak padaNya dan Allah swt mesti akan ampunkan. 

Dan yang bestnya lagi di bulan Ramadhan ini , Allah swt makbulkan doa kita, hehe.
Dalam berjuta-juta lemon doa kita , pasti Allah swt makbulkan salah satu doa kita.
Jadi.. 
Berdoalah dan bersabarlah!

Erm,oklah.Nanti kita sambung lagi k. 
Apa-apa pun Selamat Menyambut Ramadhan buat semua kawan-kawan terbaik saya , buat kawan-kawan yang mungkin sedang belajar,buat kawan-kawan yang mungkin sedang bekerja,buat kawan yang mungkin sedang menjalani training di darat ke di laut ke, dan seluruh umat Islam di luar sana.


Yuk! Tingkatkan produktiviti Ramadhan kita. 
Jangan biarkan Ramadhan berlalu secara sia-sia. 
Rugilah jika Ramadhan berlalu dan keadaan kita masih lagi sama.

~NHH~
25:74

No comments:

Post a Comment