Pages - Menu

Sunday, July 29, 2012

Jangan Menangis ya Sayang

Dengan namaNya yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang. Tidaklah Dia menguji hamba-hambaNya jika Dia tahu hambaNya tidak mampu menanggungnya.
Salam cinta berbunga rindu buat pecinta terhebat,Muhamad bin Abdullah.

Malam ini , hati saya sangat-sangat tersentuh melihat sesuatu di ruangan muka buku saya (baca: facebook). Melihat satu gambar yang dikongsikan oleh seorang rakan buat mata saya berair-air. Sebenarnya , jarang mata saya ini berair bila melihat apa-apa gambar yang di share di facebook,tapi hari ini laju saja airmata saya mengalir.(Nasibbaik dapat cover depan mak,:-P)

Dan naluri saya sebagai seorang perempuan atau lebih tepat lagi naluri sebagai seorang bakal ibu (Insya Allah, satu hari nanti lah kan,tak tahulah bila dan dengan siapa kan)saya terus menulis entry ini,dengan mengharapkan secebis pertolongan dari kalian yang membaca entry ini.

Apa yang ingin saya mohon dari kalian adalah tentang ini..

Kanak-kanak ini..

Kanak-kanak ini telah membuatkan airmata saya mengalir laju. Pilunya hati saya melihat si kecil ini yang belum lagi mengenal dunia apatah lagi mengenal erti kesakitan. Saya tidak mahu lah bayangkan perasaan ayah dan ibunya kan. Jika saya ini yang tidak melahirkannya pun sudah terasa sedih,apatah lagi ayah dan ibunya kan.

Tapi saya yakini, pasti ada hikmah yang tersembunyi disebalik ujian ini untuk si ayah dan si ibu.

Jadi, kawan-kawan..
Yang mungkin sudah menjadi ayah atau ibu
Yang bakal menjadi ayah atau ibu satu hari nanti
Yuk! Kita bersama-sama doakan si kecil yang comel ini
Kita mohon kepada Allah supaya dipermudahkan segala urusan si kecil comel ini
Supaya si kecil comel yang tidak lagi mengenal erti sakit ini dapat mengenal erti nikmatnya kehidupan yang Allah sediakan untuknya.
Kita doakan supaya kanak-kanak ini sembuh dan membesar menjadi anak yang soleh.
Kita mungkin tidak mampu nak membantu dari segi kewangan tapi dengan doa inilah bantuan yang terbaik kita boleh berikan. Kita minta terus daru Allah supaya si kecil yang comel ini boleh berlari-lari seperti kanak-kanak yang lain. Dan semoga ayah dan ibunya juga diberikan ketabahan yang tidak berbelah bahagi.

Ya kawan-kawan ya!
Kita doakan sama-sama ea?! 
Saya mohon.. dan saya berharap

Dan untuk si kecil yang comel ini..
Jangan menangis ya sayang..
Allah swt sentiasa bersamamu

~NHH~
25:74

Thursday, July 26, 2012

Indah

Saya sangat terkesan dengan kata-kata ini..

"Setiap perkara akan INDAH bila tiba waktunya"

(senyum)
YA! Memang akan indah bila tiba waktunya. Cumanya sebagai manusia,kita perlu banyak bersabar dan teruskan berdoa.

Saya yakini itu,kerana saya belum jemu lagi menunggu keindahan-keindahan yang akan terjadi.
Semoga semuanya akan indah untuk semua bila tiba waktunya.


Saya terus berdoa,dan merayu padaNya , mengharapkan keindahan itu.

~NHH~
25:74 


Wednesday, July 25, 2012

Dia Dah Sampai

Hoyeaahhh..Alhamdulillah. Syukur kepada Allah swt , akhirnya Ramadhan datang lagi. Eh? Dah masuk hari ke 5 kita menyambut Ramadhan dan saya baru mahu menulis tentang Ramadhan? Erm, tak mengapalah kan. Biar lambat daripada tiada langsung kan. Ini entah virus apa yang menyerang saya boleh demam pula. Dah 2 hari dah. Mak suruh berbuka saja , tapi no..no..no..

Jadi , apa yang saya nak ceritakan tentang Ramadhan yang superb best kali ini? Nak cerita tentang betapa eksitednya saya menyambut Ramadhan kali ? Tiap-tiap tahun pun teruja juga nak sambut Ramadhan. Tapi saya tahulah , ada kawan-kawan saya yang teruja sambut Ramadhan kali ini sebab dapat sambut Ramadhan sebagai seorang isteri,ada yang sebagai seorang ibu dan juga sebagai seorang bakal ibu.*tepuk-tepuk tangan

Kemain lagi senyum sampai ke telinga bila saya tanya perasaan sambut Ramadhan kali ini pada teman saya..

"Alhamdulillah Hidayah, kali ini lebih bermakna sebab dah berdua..=D"

Iya..iya..saya faham perasaan itu walaupun saya belum mengalaminya..ok bye!

Saya tidak tahu lah kenapa tapi untuk Ramadhan kali ini , saya punya teruja itu macam lain macam. Saya takdanya nak teruja dengan baju raya dan lain-lain tapi saya lebih pada Ramadhan untuk tahun ini. Bila mak tanya baju warna apa tahun ini , jawapan saya..

"Hitam. Jubah yang beli kat Mekkah dan Madinah tak pakai lagi. Pakai baju tu je"

As simple as that. 
Entahlah , tahun ini saya lebih memilih untuk bersederhana menyambut Syawal. Tapi keterujaan saya melompat-lompat untuk Ramadhan. Saya mahu jadi lebih produktif untuk Ramadhan kali ini.Tak mau dah macam tahun-tahun lepas. Dan saya men'target' untuk khatam Al-Quran dalam bulan Ramadhan ini. 

Fuh! Macam juling air juga lah saya lihat buku cerita Allah itu kan tapi bila saya ingat kembali , saya boleh khatam Al-Quran dalam masa 2 minggu ketika di tanah suci , takkan dalam masa 30 hari saya tidak boleh khatam kot. 1 hari 1 Juz'. Ini bermakna setiap kali selepas solat fardhu,kena baca 2 helai = 4 muka Al-Quran. Insya Allah , dapatlah khatam nanti. Tapi saya ingatkan juga diri saya ini , nak khatam pun, tajwid & makhraj kenalah betul =_=. Belajar..belajar..belajar...

Apa-apa pun , setiap orang perlu jadi produktif di bulan Ramadhan ini. Sebab? Sebab itu tanda Allah swt sayang pada kita. Bukan kah kita semua ini pendosa? Banyak buat dosa kan? Jadi , Allah swt berikan bulan 'keampunan' pada kita ini supaya kita boleh minta ampun banyak-banyak padaNya dan Allah swt mesti akan ampunkan. 

Dan yang bestnya lagi di bulan Ramadhan ini , Allah swt makbulkan doa kita, hehe.
Dalam berjuta-juta lemon doa kita , pasti Allah swt makbulkan salah satu doa kita.
Jadi.. 
Berdoalah dan bersabarlah!

Erm,oklah.Nanti kita sambung lagi k. 
Apa-apa pun Selamat Menyambut Ramadhan buat semua kawan-kawan terbaik saya , buat kawan-kawan yang mungkin sedang belajar,buat kawan-kawan yang mungkin sedang bekerja,buat kawan yang mungkin sedang menjalani training di darat ke di laut ke, dan seluruh umat Islam di luar sana.


Yuk! Tingkatkan produktiviti Ramadhan kita. 
Jangan biarkan Ramadhan berlalu secara sia-sia. 
Rugilah jika Ramadhan berlalu dan keadaan kita masih lagi sama.

~NHH~
25:74

Tuesday, July 17, 2012

Kembara Bumi Cinta (Akhir)

Lagi 3 hari kita akan menyambut Ramadhan dan saya sangat teruja tentang itu. Jadi hari ini , saya mahu sudahkan kisah kembara saya ke bumi cinta..Madinah dan Mekkah ^_^
Jadi bolehlah pergi ambil ice blended blue coral bersama-sama dengan twistis ok. Boleh juga kunyah-kunyah sambil baca entry saya yang memang sumpah sangat panjang ini..hehe

Hampir seminggu berada di tanah suci Mekkah, aktiviti yang rutin yang dilakukan oleh penduduk Mekkah hanyalah berniaga..berniaga dan berniaga. Dan 90% peniaga adalah lelaki. Ada juga saya melihat peniaga wanita, tapi wanita-wanita yang berniaga itu adalah secara tidak sah. Mereka berniaga di luar-luar masjid. Apabila polis datang saja , dapat dilihat bertempiaran mereka melarikan diri. 

Hotel saya pula terletak betul-betul di tepi jalan raya yang maha sibuk +_+.
Sebenarnya di Mekkah sekarang , banyak bangunan-bangunan dan hotel-h,otel yang sedang dirobohkan. Kerajaan Arab saat ini sedang mahu memperbesarkan lagi kawasan Masjidil Haram. Jadi banyaklah hotel-hotel yang dirobohkan. Mujur juga hotel yang saya duduki ini belum lagi dirobohkan tapi saya dapat rasa, bakal dirobohkan. 
Inilah pemandangan dari bilik hotel saya. 
Kerja-kerja merobohkan bangunan sedang dijalankan. Hari-hari saya perlu melalui kawasan berdebu ini untuk ke masjid.


Menara Jam tertinggi di dunia.
Terletak betul-betul di hadapan Masjidil Haram

Hari-hari saya di Mekkah hanya dipenuhi dengan amal ibadah.
Ke masjid..solat..jalan-jalan.
Itu saja. Memang ketika di sana , kita semua tidak akan terfikir hal-hal dunia ini.
Bila terdengar saja azan berkemundang , berpusu-pusu manusia menuju ke masjid. Memang berbezalah kat Malaysia ini. Kalau tak pergi Masjidil Haram untuk solat memang malulah. Gila taknak pahala solat kat Masjidil Haram?!! Tempat yang dimakbulkan doa.

Selepas solat Isyak!
Lautan manusia.Semua kelihatan sama kan. 

Saya biasanya akan ke masjid 45 minit atau 1 jam sebelum masuk waktu. Saya dan emak memang suka pergi awal. Bukan apa,kalau saya dan emak pergi 30 minit sebelum masuk waktu pun, pasti susah nak dapat tempat untuk solat. Terpaksa solat atas lantai. Bila solat di atas lantai , kemungkinan untuk tempat sujud dipijak dan kepala di langkah adalah sangat besar. Dan lagi , terpaksa solat bersebelahan dengan manusia yang berbagai bangsa. Bau badan tak payah cakaplah ya. Allah swt sajalah yang tahu betapa susahnya saya nak jaga hati saya ini dari mengata yang tidak-tidak. =_=.

Bila saya dan emak datang awal , biasanya saya akan solat sunat dan lakukan beberapa solat sunat yang lain,kemudian mengaji.

 Ofkosesss la Al-Quran itu teman saya sepanjang di tanah terchenta ini kan..

Alhamdulillah , saya dapat khatam Al-Quran di Mekkah (senyum).
Kalau duduk dalam Masjidil Haram itu,memang takkan nampak pemandangan lain melainkan pemandangan orang solat dan mengaji. Dan kalau saya dapat solat di tingkat atas,saya suka melihat pemandangan manusia-manusia melakukan tawaf di sekeliling Kaabah. Senangnya hati bila lihat Rumah Allah itu ^_^. Bila lihat Kaabah saja dah beribu-ribu pahala dapat. Sambil-sambil itu berdoalah dalam hati kan..hehe.

Pemandangan sementara menunggu waktu solat
Oh. Lupa nak cakap , di Mekkah,boleh je bawa masuk camera,hehe.
Tapi kena pandai-pandai cover juga,takut polis wanita check tapi jaranglah mereka check. Tak seketat di Masjid Nabawi. ^_^

Saya kadang kala pelik dengan cara bangsa Arab solat,mungkin sebab mazhab berbeza kot. Maaf lah , tapi kadang kala solat saya tak khusyuk kerana perkara itu. Ada sekali saya memerhatikan mereka solat sunat, dan kebetulan si anak kecilnya menangis dan merengek-rengek di tempat sujud ibunya. Ibunya rukuk dan selepas rukuk,untuk sujud itu, si ibu boleh angkat si anak dan letak ke tepi kemudian sujud.. ??????. Saya dah mula terpinga-pinga. Situasi lain saya melihat si ibu mendukung si anak sambil solat.
Angah pernah cerita dia pernah terlihat seorang pak Arab membalas sms ketika sedang solat. Hahhh???! Bukan dah batal ke solat kalau macam tu?
Erm..

Saya tidak nafikan lah , wanita-wanita Arab ini memang cantik-cantik dan anak-anaknya memang comel, hehe. Saya teringat satu kejadian ketika saya sedang berjalan-jalan bersama emak dan angah di salah sebuah mall yang terletak berhadapan masjid. Kebetulan emak dan angah sedang leka sangat pilih kurma dan saya pula leka memerhatikan seorang anak kucing yang berwarna hitam. Sangat comel! Hehe.

Si hitam yang comel

Sedang saya leka itu , datang beberapa kanak-kanak perempuan Arab yang saya kira berusia dalam 7-9 tahun dan mereka mengusik-usik anak kucing tersebut. Kanak-kanak itu takut sebenarnya tapi saya lihat anak kucing itu pun takut,hehe. Mungkin kanak-kanak itu sangka anak kucing itu nak mencakar agaknya. Saya pun datang pada anak kucing tersebut dan mengusap-usap anak kucing tersebut. Kucing kalau diusap-usap teruslah jadi manja kan. Bila anak kucing itu jadi manja dengan saya terus kanak-kanak perempuan arab itu menghampiri saya dan cuba juga nak mengusap anak kucing tersebut. Kanak-kanak perempuan itu perhatikan saja muka saya. Saya pegang tangan kanak-kanak perempuan itu dan ajarnya bagaimana nak mengusap kucing tersebut. Dapatlah dia usap sikit-sikit tapi dia macam takut-takut juga. Saya bangun untuk beredar dan salah seorang dari kanak-kanak itu dari tadi saya lihat di memang khusyuk je pandang wajah saya. Sebelum beredar saya senyum saja pada dia, saya tak tahulah dia tahu saya senyum atau tidak sebab saya berpurdah, tapi dia balas kembali senyuman saya. So, saya rasa dia tahu lah saya senyum kot..hehe..sebab saya kalau senyum mata saya akan jadi macam sepet/mengecil.

Saya tidak alami apa-apa kejadian yang aneh-aneh pun ketika di Mekkah ini melainkan beberapa orang yang jumpa saya akan kata muka saya ini "familiar". Saya pun pelik sebab mereka bukan lihat wajah saya pun sebab saya berpurdah. Ada yang kata saya ini pelakon. Haaa... itu memang saya tak tahan nak tergelak.

Erm, ada satu kejadian yang saya tak boleh lupa apabila ditegur oleh seorang pemuda Arab. Kejadian berlaku sewaktu saya baru habis tawaf sunat selepas subuh. Kebetulan saya angkat  bahagian belakang telekung saya. Sewaktu sedang berjalan itu , saya terdengar seorang menjerit-jerit "sumayyah..sumayyah.." dari belakang saya. Apa yang saya tahu , wanita atau pemuda Arab ini memang akan memanggil orang Malaysia "Summayah". Kebanyakannyalah. Waktu itu saya dapat rasa yang pemuda itu memanggil saya. Belum sempat saya menoleh , pemuda itu sudah berada di sebelah saya , dia menunjukkan isyarat bahagian belakang serbannya. Oh! Saya faham dah. Dia maksudkan bahagian belakang telekung saya. Saya raba-raba bahagian belakang saya,sebab nak kata nampak aurat saya , saya rasa tidak sebab saya berjubah yang longgar tapi rupa-rupanya, RAMBUT SAYA TERKELUAR!!...jeng..jeng..jeng..(Haaaaa..hamek! Getah rambut jatuh entah ke mana).

Waktu itu , malunya Tuhan saja yang tahu. Laju saja saya turunkan telekung saya dan pemuda itu pun pantas  berjalan. Saya rasa macam nak sorok muka dalam telekung saja. Sepanjang saya dalam perjalanan pulang ke hotel itu , saya terfikir juga,pemuda di sini (Mekkah) kalau nampak aurat perempuan , punyalah takut dan laju saja akan menegur supaya tutup tapi kalau di Malaysia , berapa ramai pemuda Malaysia yang akan buat begitu?!!

Sepanjang di Mekkah , saya dan jemaah yang lain dibawa melawat beberapa tempat yang bersejarah seperti  Jabal Nur,Jabal Thur,Jabal Rahmah dan tempat-tempat untuk mereka yang menunaikan Fardhu Haji.

Jabal Thur.

Di atas gunung itulah terletaknya gua di mana Nabi saw bersembunyi bersama Abu Bakar ketika Baginda saw dikejar oleh Kafir Quraisy. Ingat lagi kan peristiwa dimana Abu Bakar menutup lubang di dalam gua itu dengan kakinya (ada riwayat yang mengatakan dengan tangan) untuk melindungi Nabi saw dari dipatuk ular( ada yang mengatakan kala jengking)

Saya tidak dapat nak ambil gambar Jabal Nur dimana terletaknya Gua Hira',tempat dimana Nabi saw menerima wahyu yang pertama. Kami semua hanya lalu disitu, tidak berhenti pun.

Jabal Rahmah.

Inilah tempat saya agak tertunggu-tunggu juga nak pergi. Jabal Rahmah. Tempat dimana Nabi Adam dan Hawa dipertemukan. Tapi saya terkilan sikit sebab tak dapat naik sampai ke atas. Sebab? Abang-abang saya tak mahu naik. Adeh! Memang lah mereka taknak naik,semua anak dah 4 orang.. =_=.
Angah siap cakap pada saya,"Haa..doa cepat".. ceitt..!
Ada orang yang cakap , di Jabal Rahmah ini bagus berdoa untuk mohon jodoh , tapi itu hanyalah pandangan orang Asia. Lagi baik berdoa di dalam Masjidil Haram,tempat yang memang termakbulnya doa berbanding berdoa di sini. Tapi saya doa juga lah..=p..

Teruja sangat saya jumpa unta ni..Hehe..
Sangat jinak. Panggil saja dia datang dekat.

Susu unta. Maaflah  senget pulak..hehe.
Nasib baik tak beli air kencing unta. Ada juga di jual.

Jangan terasa pelik. Seluruh tubuh unta itu punya khasiat dari tulang hinggalah ke air kencingnya. Percaya atau tidak, air kencing unta baik untuk ubati penyakit kanser. Dan susu unta ini baik untuk membersihkan perut. Habislah 1 botol saya minum susu unta ini. Angah siap minum 2 botol. Lepas itu, berebut bilik air lah saya dengan angah kan..=_=..

Muzium.

Engsel pintu Masjidil Haram

Telaga zam-zam pada zaman dulu

Insya Allah , inilah Masjidil Haram pada masa akan datang.
Sekarang ini sedang dalam pembinaan.Memperbesarkan lagi Masjidil Haram
^_^

Masjid Ja'ranah
Niat miqat di sini untuk umrah.

Alhamdulillah,sepanjang di Mekkah saya dapat melakukan 3 kali umrah. Jujur saya katakan, saya sangat senang setiap kali melakukan umrah.Penat memang penat kerana terpaksa berjalan pusing 7 pusingan Kaabah dan saie 7 kali, tapi entahlah,hati saya senang sangat. Dan saya rasa tidaklah lama pun untuk melakukan umrah. Kurang dari 2 jam sudah selesai ^_^.

Dan saya juga dapat melakukan 3 kali tawaf sunat. Semuanya saya lakukan selepas solat subuh. Kalau tawaf sunat ini , takperlu berada dalam ihram pun. Dan saya tak tahulah berapa kali saya menangis ketika melakukan tawaf. Memang airmata saya mudah je mengalir bila melakukan tawaf. Susah nak berhenti menangis bila berada dekat dengan Kaabah ini. Hati pula tak berhenti-henti mohon pada Allah.Macam-macamlah saya minta (Tak malukan saya ini?!!).. Tapi saya cover jugalah menangis,tak nak emak nampak..=p.


 Jambatan yang menyambung terus ke tingkat 2 dan 3 Masjidil Haram

Air zam-zam.
Di sini , guna air zam-zam untuk ambil wudhuk. Nikmat sungguh!

Tawaf sunat terakhir saya pada kali ini

Tawaf wida' @ tawaf selamat tinggal.Lepas ini dah kena balik hotel bersiap-siap untuk pulang.Saya,emak dan abang-abang saya saja ikut jalan jauh nak keluar dari Masjidil Haram semata-mata nak lihat kaabah lama-lama. Saya menangis lagi bila kaki ini melangkah pergi meninggalkan Kaabah. Sedihnya Tuhan saja yang tahu sebab tak dapat lihat Kaabah lagi.Entah bila akan dapat lihat lagi. Walaubagaimanapun , saya ada niat sesuatu ketika di hadapan Kaabah,insya Allah niat saya akan tertunai satu hari nanti,jika Dia izinkan. ^_^

Dan sebagaimana saya datang,begitu jugalah saya meninggalkan kota Mekkah Al-Mukkaramah. Kami semua menaiki bas ke lapangan terbang King Abdul Aziz di Jeddah dan penerbangan saya berlepas selepas isyak.

Perjalanan pulang.
Dah siang dah waktu ini. Dah nak sampai Malaysia.

Selamat Tinggal Kekasih Hati
Saya pasti datang lagi..Insya Allah..
T_T

NHH
25:74

Thursday, July 12, 2012

Kembara Bumi Cinta (P3)

Asallamualaikum wbt. 
Hai there! 

Alhamdulillah,masih diberikan ruang dan masa untuk menyambung kisah kembara saya ke bumi cinta.(Senyum). 

Ok,tak perlulah saya perpanjangkan lagi cerita,biarlah saya terus kepada kisah saya ya. 

Selepas bersiap-siap, saya dan jemaah yang lain pun bertolaklah dari Madinah ke Mekkah dengan menaiki bas. Kami bertolak selepas Zohur. Dan dalam perjalanan ke Mekkah itu , kami semua singgah di Bir Ali dahulu, untuk niat miqat di situ. Di masjid Bir Ali , saya solat sunat ihram 2 rakaat dan langsung niat ihram umrah. Selepas menaiki bas,di dalam bas itu sepanjang ke Mekkah , kami beramai-ramai membca lafaz talbiah. eh! Tak lah sepanjang perjalanan kan,hehe.Letih lah mulut kalau nak baca talbiah sepanjang 5-6 jam perjalanan itu.
Dan bila dalam keadaan ihram ini lah , mulalah kepala saya gatal la,macam-macam lah.Rasa nak garu saja. Tapi saya terpaksa berhati-hati,takut ada rambut yang gugur,kalau gugur,nanti kena dam. Jadi , saya memang menjaga pantang ketika di dalam ihram itu.



Pemandangan dari Madinah ke Mekkah.
Padang pasir saja.
Erm,agaknya macam manalah ya Nabi saw berhijrah dari Mekkah ke Madinah?!
Mengharungi padang pasir dengan hanya menaiki unta.

Saya sampai di Mekkah sekitar jam 11 malam. Sewaktu dalam perjalanan ke hotel, saya sebenarnya sangat sangat sangat dan sangatlah tertarik dengan satu bangunan itu. Bangunan itu memang tertutup habis. Ada tingkap tapi tingkapnya juga tertutup. Saya mula tertanya-tanya bangunan apa itu? Pada awalnya saya sangkakan ianya penjara tapi macam tak logik penjara di tengah-tengah bandar.

Tapi rupa-rupanya bangunan itu ialah universiti khas untuk perempuan sahaja.
Menurut kata mutawwif indonesia (merupakan pelajar yang sudah 5 tahun menetap di Mekkah) yang membawa rombongan kami itu, universiti perempuan itu tertutup sepertimana tertutupnya wanita-wanita arab itu.
Subhanallah...!!
Hati saya waktu itu..erm...
Kita semua tahu bukan , wanita-wanita arab ini memang tertutup habis. Dengan pakaian hitam dan purdahnya.Mungkin ketika di dalam universiti itu mereka bebas untuk tidak memakai purdah dan membuka aurat sesama mereka.
Tiba-tiba datanglah mood mengada-ngada saya nak belajar di situ kan =p.

Bila kami sampai di hotel, check-in dan rehat selama 30 minit. Terus berkumpul semula di lobi hotel untuk melakukan umrah. Fuh! Penat tak penat lah,tapi lagi cepat selesai umrah lagi lah bagus sebab dah lepas dari pantang dalam ihram. Walaupun mata saya mengantuk,saya gagahkan juga untu melaksanakan umrah di tengah malam itu.

Walaupun penat , perasaan teruja itu tetap ada. Sebab?
Sebab mahu ke rumah Allah. Mahu melihat kaabah lagi. Itu yang saya jadi segar walaupun mata mengantuk. 
Suasana di Mekkah memang berbeza sedikit dengan Madinah.Madinah lebih tenang berbanding Mekkah. Mekkah agak sibuk sedikit. Ditambah hotel saya betul-betul di hadapan jalan. Keluar hotel saja dah jalan raya. 

Walaupun jam dah hampir tengah malam,tapi manusia memang tak putus-putus ke Masjidil Haram. 
Tak putus-putus manusia melakukan tawaf ataupun umrah.
Perjalanan dari hotel saya ke Masjidil Haram jauh jugalah. 15-20 minit. Tapi dari hotel saya nampak dah Masjidil Haram itu.
Masuk saja ke dalam Masjidil Haram , mata saya melilau nak tengok Kaabah.

Subhanallah...!!!!!!
Satu pemandangan yang sangat sangat indah!!!
Teramat indah..!!
Ditambah pula waktu malam kan..
Memang cantik!!
Mengalir lagi airmata saya melihat Kaabah. Perasaan inilah yang saya alami ketika melihat Kaabah pada tahun 2005 dulu. Di tempat yang sama. Perasaan ini lah!

Ketika itu , jatuh terus sifat-sifat riak,bongkak atau apa-apa sajalah sifat mazmumah yang ada dalam diri saya ini. 
Saat melihat Kaabah itu, saya tahu sayalah hambaNya yang paling banyak buat dosa,paling banyak mungkir janji saya denganNya,paling jahil,paling bodoh..Itulah saya!!
Ketika itu yang ada hanyalah sifat rendah diri dan perasaan nak mohon ampun padaNya itu rasa membuak-buak. Macam nak terkeluar pun ada hati saya ini.

Waktu pertama kali melihat Kaabah ketika itu , dalam hati saya tidak putus-putus berdoa.Macam-macam doa yang saya lafazkan. Tak tersusun doa-doa saya. Punyalah gelabahnya ketika berada di depan Kaabah itu.

Apa-apa pun , kami semua selamat menyelesaikan umrah untuk hari itu. Sekitar jam 2 pagi. Erm, disebabkan tahun 2012 ini adalah kali kedua saya menunaikan umrah, umrah saya pada kali ini dikira umrah sunat saja. Bukan umrah wajib. Bukan seperti Along dan Angah. Mereka pertama kali menunaikan umrah,jadi ia dikira umrah wajib bagi mereka. Selepas ini kalau mereka menunaikan umrah lagi , baru dikira umrah sunat. 

Memang banyak perubahan pada Masjidil Haram ini. 
Tempat saie saja sudah ada 3 tingkat. Pada hari itu , kami melakukan saie di tingkat paling bawah sekali. Mulanya saya macam pelik juga kenapa tempat saienya macam lain dari yang dulu. Seingat saya , waktu tahun 2005 dulu, tempat saie ini dekat dengan tempat bercukur. Keluar saja di pintu Marwa,ada banyak kedai untuk bercukur bagi lelaki. 
Tapi kali ini , langsung tidak ada. Rupanya sekarang ini , saya saie di tingkat tanah. Kalau dulu , saya saie di tingkat 2.


Tempat permulaan saie di tingkat 2.

Oklah ya!
Berhenti dulu ^_^

Monday, July 9, 2012

Saya Rasa Nak Geget Diri Sendiri

Di saat lampu bilik sudah dipadam,dengan di temani inche beruang coklat yang gebu setinggi lebih kurang paras pinggang,(sedap peluk time tidur ni,hikhik) saya cuba ambil sehabis banyak mood untuk tulis entry ini. 
Erk?

Mood untuk menulis tentang apa yang saya rasa saat ini dah lama dah datang serunya,cuma hari ini saja yang saya macam meronta-ronta nak menulis.
Tapi sebelum ini , saya minta maaf kerana ini bukannya sambungan Part 3 untuk "Kembara Bumi Cinta" saya. Insya Allah,sambungan untuk entry itu akan saya tulis kemudian.

Tapi untuk entry ini,ada sesuatu yang saya nak luahkan.

Saya tidak tahu mengapa,tapi kali ini saya bagaikan tidak sabar-sabar mahu menulis di sini. Di laman blog saya ini. Ada satu rasa yang saya kira saya mahu terjemahkan dalam bentuk kata-kata.

Saya perasan dan sedar,sejak kewujudan twitter,saya banyak sekali menulis di twitter. Senang cerita, saya banyak update status di twitter,atau nak bahasa lagi booom boom bastik, saya lebih banyk membebel di twitter.

Saya membaca status-status yang dinaiktarikh(baca:update) oleh rakan-rakan saya.
Jujur ya, saya suka membaca status mereka. Tentang perasaan mereka,tentang rasa marah mereka,tentang kecintaan mereka,tentang kesedihan mereka,dan tidak kurang juga yang update begini -> "Ok,nak buang air". Dari sekecil-kecil perkara hingga sebesar-besar perkara, banyak yang dikongsikan di Twitterland itu.

Tetapi..
Saya yakini satu perkara. Dalam sifat keterbukaan kita semua bercerita itu dan ini di Twitterland itu , pasti ada sesuatu yang kita rahsiakan. Betul tak?
Sebab tidak semua perkara kita boleh ceritakan di Twitter. Tidak semua!
Jauh di sudut hati , ada yang kita simpan sendiri.

Tidak semua perkara yang kita tidak nampak itu tidak ada. Kadang kala ia sukar diluahkan dengan kata-kata. 

Saya kira,saya termasuk dalam golongan tersebut. Sebab saya juga suka bercerita di Twitter,tapi sebenarnya ada sesuatu yang saya nak sangat ceritakan di Twitter tapi perasaan itu saya tahan. 
Kerana menahan rasa ini lah , saya rasa hati saya sakit sangat. Sakit bila ianya tak dapat saya luahkan. 

 NAK SAYA CERITAKAN DI TWITTER..?!!!
Memang tak lah.

Tapi saya tahu , satu saat nanti , saya akan luahkan juga.
Saat itu , biarlah ia meletup-letup..!!
Saya sudah dah tak kisah.

Untuk masa ini, saya mohon doa agar Dia tolong saya. Jangan sampai saya terlepas kata.
Semoga Dia ampunkan dosa saya.



Saturday, July 7, 2012

Kembara Bumi Cinta (P2)

Asallammualaikum wbt.
(Senyum)

It's me again! 
Kalau lihat tajuk , pasti dah boleh teka kan yang saya mahu menyambung entry yang lepas kan..hehe.
Jadi ,kalau sesiapa yang agak-agak macam sesat (baca:lost),sila rujuk entry yang lepas


Seperti yang saya katakan dalam entry yang lepas, daripada airport Jeddah itu , jemaah semua di bawa ke Madinah dengan menaiki bas. Seharian dalam kapal yang boleh terbang itu , memang buat saya letih. Sepanjang malam itu , saya tidur saja di dalam bas. Perjalanan dari Jeddah ke Madinah mengambil masa kira-kira 6- 7 jam juga. Dan saya sampai di Madinah sudah hampir subuh.




Hotel yang saya tinggal di Madinah.
Durrat Al-Fayroz
Tak jauh pun dari Masjid Nabawi ,dalam 10 minit jalan kaki dah sampai.

Hari pertama di Madinah, insan pertama yang saya temui, semestinya bertemu Kekasih Hati tercinta, Muhamad saw..*Hoyeah..hoyeahhh..
Jangan tanya macammana perasaan saya. Susah nak cakap dengan perkataan. 
Bercampur baur. Excited. Sedih.

Yang paling buat saya tak dapat tahan airmata ialah bila berada di Raudhah (taman syurga dunia),berhampiran dengan makam Nabi saw. Ustazah yang bawa kami semua itu cakap ;
"Nabi saw lihat wajah-wajah yang datang menziarahi Baginda saw".
Ketika itu , saya rasa air mata saya laju mencurah-curah sebab saya tahu , Nabi saw lihat wajah saya. SAYA. Umatnya. 
Saya menangis dalam senyuman dan dalam hati saya tidak putus-putus berdoa untuk Baginda Saw. 
Saya rasa macam Baginda saw benar-benar ada di hadapan saya.
Saya rasa hina sangat sebab saya tahu, saya ini antara umatnya yang jahil dan bodoh.

Walaumacammanapun , saya bersyukur kerana saya dalam solat hajat 3x di Raudhah.*lompat-lompat bintang..eheh. Raudhah adalah antara tempat yang dimakbulkan doa. Dan makam Nabi saw bersama 2 orang sahabatnya Umar dan Abu Bakar,termasuk dalam kawasan Raudhah.

Hari-hari seterusnya , kami semua di bawa melawat beberapa tempat yang bersejarah di Madinah seperti Bukit Uhud,Ladang kurma,Masjid Quba.

 Bukit Uhud.
Di sini lah terjadinya peperangan Uhud, di mana tentera Islam 
telah dikalahkan oleh tentera Kafir Quraisy.

Ok!
Nampak bukit tu, yang ada ramai orang tu.
 Itulah bukit dimana Nabi saw mengarahkan beberapa orang tentera Islam supaya berkawal di atas bukit itu dan jangan turun dari bukit tersebut. Tapi,arahan Nabi saw itu diingkari,dan mereka turun dari bukit tersebut bila melihat ramai tentera yang mati dan mereka mahu mengutip sisa-sisa harta yang ada. Pada ketika itulah , tentera Kafir Quraisy menyerang dan tentera Islam telah kalah

Yang buat saya nak tergelak bila lihat bukit itu ialah, sewaktu saya ke sini tahun 2005 , saya mati-mati ingat inilah Bukit Uhud. Tapi kali ini baru saya tahu, yang ini bukan Bukit Uhud,sebaliknya bukit Uhud ialah bukit yang kelihatan seperti gunung itu. Yang di belakang bukit tu. Dan sangat besar dan tinggi bukit Uhud ini. 

Selepas ziarah ke Bukit Uhud ini , terus kami semua di bawa ke ladang kurma. Wahhh....! Sangat seronok! Banyak coklat. Dan kurma tak payah cakaplah,memang banyak. Selain kurma ajwa (juga dikenali sebagai kurma Nabi saw), banyak lagi kurma yang lain.


Berkotak-kotaklah mak cik-mak cik pak cik-pak cik borong coklat dan kurma kan.

Masjid Quba

Saya berada di Madinah selama 3 hari saja.
Hari terakhir di Madinah , saya bersama emak,Along dan Angah melakukan ziarah selamat tinggal untuk Nabi saw. Along dan Angah semestinya masuk ke Raudhah.Lelaki bila-bila masa boleh masuk ke Raudhah itu. Untuk wanita , ada waktu-waktunya. Sebab itu untuk ke Raudhah ,wanita-wanita biasanya berebut-rebut. Lelaki boleh relax saja.
Jadi saya dan emak hanya ziarah selamat tinggal di luar.

Ziarah Selamat Tinggal
Di bawah kubah hijau itulah terletaknya makan Nabi saw

 Saya kongsikan beberapa keping gambar ketika saya di Madinah ya. 
Mahu ambil gambar di dalam Masjid Nabawi , tapi peraturannya sangat ketat. Tidak boleh bawa kamera atau handphone yang ada kamera ke dalam masjid. Habis seluruh tubuh saya di raba oleh polis wanita Arab itu. Kalau lelaki , memang boleh saja. 
Tapi walaumacammanapun , terlepas juga lah sekali saya bawa kamera masuk dalam masjid,hehe.
Puas saya baca doa supaya tidak dikesan , hehe.
Nasib baik lah kan.Salah satu sebabnya bila saya boleh lepas ialah kerana saya berpurdah. Bila berpurdah ini,polis-polis wanita arab ini kurang periksa sikit. Raba-raba sikit terus beri masuk.

 Di hadapan gate masuk

 Perkuburan Baqi'

 Di luar kawasan Masjid Nabawi

 Jual beli selepas waktu solat.
Bila tiba waktu solat,kosong.
Habis waktu solat,penuh.
Sekelip mata sahaja.

Bersama emak dan angah.

 Along,emak dan angah

Pemandangan di hadapan masjid.
Hotel saya terletak di bangunan sebelah kiri.
Bangunan yang nampak ada tingkap warna biru tu.

Dan selepas ziarah selamat tinggal, saya pulang ke hotel, untuk bersiap-siap memakai pakaian ihram kerana
kami semua akan bertolak ke Mekkah al-Mukarramah...

Jadi,selamat tinggal 
MADINAH AL-MUNAWWARAH..
Selamat tinggal buah hati tersayang
MUHAMAD SAW
Akan datang lagi..pasti!

To be continue...

Thursday, July 5, 2012

Kembara Bumi Cinta (P1)

Alhamdulillah,segala puji bagi Allah,Tuhan yang memiliki segala keindahan dan kesempurnaan hakiki,yang telah menghamparkan cinta dan kasih sayang di antara para kekasih. 

Saya sebenarnya sudah lama mahu menulis tentang ini. Tentang kembara saya ke suatu tempat yang cukup indah..cukup meruntun jiwa..cukup untuk membuatkan mata-mata yang berada di tempat itu mengalirkan air mata *bukan mengalirkan airmata sebab kupas bawang ok =p.

Tapi almaklumlah , bila mood malas saya ini datang , memang satu kerja pun takkan jadi..eheh..*tampar pipi laju-laju...

Tapi tiba-tiba bagai diseru , mood rajin saya ini berkocak-kocak dalam jiwa. Umpama sang pencinta yang sedang rindukan kekasih hati...cewah...Ok! Berhenti merepek!

Ok!
Saya nak mulakan cerita saya. 

Erm, pada 11 Mei yang lepas , Alhamdulillah, sekali lagi saya berjaya menjejakkan kaki sekali lagi ke bumi cinta. Keterujaan saya melebihi segala-galanya biarpun ini adalah kali kedua saya menjejakkan kaki ke sana. Kali pertama saya menjejakkan kaki ke sana adalah pada tahun 2005.

Jujur saya beritahu ya , sewaktu saya ke sana pada tahun 2005, langsung saya tiada perasaan apa-apa. Rasa macam biasa saja. Tiada pun perasaan teruja macam kanak-kanak yang baru lepas dapat gula-gula lolipop ke..atau perasaan suka sambil melompat-lompat ke..tak ada! semua itu tak ada! Yang ada pada ketika itu perasaan kosong..kot...

Tapi setelah pulang dari sana , sesungguhnya saya jatuh cinta pada bumi cinta itu..*hati berbunga-bunga..Lebih hebat perasaan ini bila jatuh cinta pada manusia
*erk..macam tau2 je..pernah jatuh cinta pada manusia ke Syauqah oiii...dush..dush..dush..

Dan sekali lagi cinta hati saya itu izinkan saya untuk bertemu denganNya di sana. 

Saya bertolak dari KLIA pada 10 Mei bersama emak,Along dan Angah. Along dan Angah tak bawa isteri masing-masing. Semua tinggal..hehe. Dan pastinya kakak saya cemburu sebab saya sudah 2 kali ke sana..hikhikhik...Tapi nak buat macam mana kan, mak kata dia kena lah ikut suami. Sementara abang saya yang lagi seorang tidak dapat ikut kerana terikat dengan urusan lain.

 Ini lah keluarga saya..
Anak-anak buah saya..hehe

  Beg biru itu yang jadi rebutan anak-anak buah saya sekarang..Ada 4 je..hehe
Nasib baik Andalusia Travel&Tours tak jual , kalau tak ,mahu kena beli seorang 1 beri pada anak-anak buah saya.

 Waktu ini otw nak masuk dalam kapal yang boleh terbang tuh..

Penerbangan berlepas jam 3 petang. Dan dijangka berada dalam kapal yang boleh terbang itu selama 8-9 jam. Adoiiiii...sila jangan bayangkan betapa lenguhnya part-part yang tertentu. Tapi Saudi Airlines memang terbaiklah dari segi layanan dan makanan khasnya..Hehehe..Makanan memang sedap.Hikhik..*pipi makin tembam =p
Saya tidak lah bosan sangat sebab boleh layan macam-macam movie dalam flight. Macam-macam cerita saya tonton. Karate Kid , Johnny English,Garfield,Twilight,2 Fast 2 Furious. That's why saya macam tak berapa nak tidur sangat sepanjang perjalanan..Hehehe.

Ok. Beza waktu antara Malaysia dan Saudi Arabia ini lebih kurang dalam 4-5 jam. Saya tidak tahu lah bila pertukaran waktu itu berlaku tapi saya tiba di King Abdul Aziz Airport,Jeddah sekitar jam 7 dan waktu Malaysia adalah jam 11 malam. 

Airport Jeddah. See..terang lagi kan..padahal nak masuk waktu Maghrib dah. 
Bas itu yang akan bawa kami semua ke dalam untuk check passport dan ambil barang semua.

Jadi saya ringkaskan saja ya ceritanya. 
Dari airport Jeddah ini , kami semua terus di bawa menaiki bas ke bumi cinta yang paling saya cinta.....
yang mana Kekasih saya tinggal di situ..

M.A.D.I.N.A.H
*love-love berterbangan atas kepala..

To be Continue..
Sila bersabar..=p..