Pages - Menu

Monday, February 13, 2012

Masa Berlalu Tanpa Disedari.

Saya memerhatikan anak buah saya yang sudah pun bersiap untuk ke kelas tuisyen. Dia menghampiri saya.

"Achu, nak pakai tudung warna apa ek?"

Saya memerhatikan pakaiannya. T-shirt lengan panjang berwarna oren dan seluar panjang berwarna biru gelap. 

"Ada tudung warna oren atau biru gelap?" Saya menyoal.

"Ada,tapi tudung oren tu singkat. Biru..hehe..tak nak lah pakai.." jawabnya

Saya mengikutnya ke bilik dan melihat tudungnya. "Okeh. Ada baju hijau kan,tukar. Nanti pakai tudung bunga-bunga hijau ni."

Sewaktu saya membantu menyiapkan anak saudara saya berusia 11 tahun ke kelas tuisyen, saya terfikirkan sesuatu.Erm, betapa cepatnya masa berlalu. Sekejap saja. Sehingga saya sendiri tidak perasaan masa itu berlalu meninggalkan saya.



Anak saudara saya yang sulung.. Alyssa Zahirah

Anak saudara saya yang sulung sudah pun berusia 11 tahun. Dah nak jadi anak dara dah. Kalau dulu,tak kisah nak pakai baju depan saya tapi sekarang ni , dah pandai malu. Bila nak pakai baju mesti dalam bilik air (kalau saya ada dalam biliknya lah).Saya sering juga mengusiknya dengan hal-hal perempuan ini , nanti mesti dia akan malu, hehe.Ok! Saya mak saudara yang memang nakal..hikhikhik.

Saya melihat anak-anak saudara saya yang seramai 11 orang ini membesar di depan mata saya. Masakan tak lihat depan mata kan, saya mempunyai anak saudara yang pertama seawal umur saya 13 tahun. Sekarang sudah hampir 10 tahun, sudah ada 11 orang anak buah.Jadi, haruslah saya melihat mereka membesar di depan saya. 

Kadang kala , bila cuti semester , kena duduk rumah abang saya dan jaga mereka sebab ketiadaan bibik yang pulang ke Indonesia. Saya rasa waktu itu macam 'stupid' sangat. Yelah ,mana pandai nak uruskan kanak-kanak dan tambahan lagi , saya muda lagi,anak bongsu ok. Tak biasa ada adik, hahaha. Tapi alhamdulillah , saya belajar lah sikit-sikit, walaupun ada lubang sana sini..hehe..

Dan sekarang, hampir semua dah besar.Dah pandai uruskan diri sendiri.Jika dulu , saya melayan mereka seperti anak-anak kecil , kini tidak lagi. Kecuali untuk yang memang kecil lagi tu..hehe..


Mereka lah kawan saya..
Mereka lah peneman saya..

Selalu jugalah bersembang pasal sekolah, pasal kawan-kawan mereka.Boleh layan menonton vcd sama-sama.Main game sama-sama.Kalau pergi berjalan-jalan dengan abang dan kakak ipar saya , saya biasanya akan 'culik' anak -anak mereka untuk teman saya berjalan-jalan ke kedai lain, hahaha. Mereka memang manja dengan saya. Kalau jumpa, sekejap-sekejap "achu". Nak-nak si Nabihah dan Usop. 
Mak pernah cakap ;

" Memang lah manja dengan achu, achu seorang je lagi yang tak kahwin lagi. Berkepit jelah.Nanti kalau achu kahwin 1 hari nanti , mesti malu-malu dah. Nak mintak achu dukung pun dah malu.Lagi-lagi pulak time tu mesti achu sibuk layan suami dengan anak-anak.." (Peluh menitik-nitik dah nih)

Ok! Saya tidak nafikan kebenaran kata-kata mak itu sebab saya lihat ianya terjadi pada kakak saya. Anak-anak saudara saya semua macam malu-malu dah dengan kakak saya. 

Tapi jangan risau, Insya Allah , kalau ditakdirkan saya kahwin 1 hari nanti, tahu lah saya adjust suami,anak-anak dan anak-anak buah saya nanti..(oh! muka dah merah dah ni..)

Dewasanya mereka buat saya rasa tak best! Sebab ? Sebab itu maknanya saya dah semakin tua,lalala. 24 ok!! Muda lagi sebenarnya ,=p. Macam tak caya sudah nak masuk umur 24 tahun bulan Jun nanti. Banyak benda dah saya lalui , sudah banyak perkara sukar yang saya lepasi, alhamdulillah. Masih bertahan sehingga kini. 24 tahun menjalani kehidupan yang penuh dengan ujian. Tapi saya sentiasa tahu dan yakin , semua itu tidak sia-sia. 

Semoga untuk yang akan datang ini , saya akan sentiasa dikurniakan ketabahan hati yang tidak berbelah bahagi.

Oh! Tahun 2012 ini, insya Allah akan raya dengan baby baru lagi..hehe..

-NHH
(25:74)

1 comment:

  1. dayah, ank sdr kt paling sulung da umur 15, so, ct mude2 lgi da ade ank sdr...hehe..da mcm adik da..dulu rajin gak melayan dorg..skrg ni da xrjin sgt nk melayan kerenah dorg sume..hehe pemalas kan.. :) layan yg baby2 je..yg beso2 wat la hal masing2..heee
    -ct aisyah- (^^)

    ReplyDelete