Pages - Menu

Friday, January 27, 2012

Bila Allah Menduga

Erm,pernah atau tidak kawan-kawan diduga ? Diuji Allah dengan dugaan yang super hebat ? Mestilah pernah kan. Jangan tipu ok! Allah tahu. Ujian cinta , ujian belajar,ujian keluarga.Tidak ada seorang pun dalam dunia ini akan terlepas dari ujian Allah swt Tidak ada seorang pun yang terlepas dari menghadapi masalah hidup. Saya , kamu dan kawan-kawan semua, pasti mempunyai masalah hidup yang tersendiri yang hanya kamu sendiri memahami.Ada tak yang tidak pernah mengalami masalah ? Di dunia ini , semuanya masalah. Hanya ada 1 tempat saja di mana kita tidak ditimpa masalah. Di SYURGA. Sementara di dunia ini , masalah itu lah, dugaan itulah teman karib kita sepanjang kita menjalani kehidupan ini.Antara sedar atau tidak , sejak bayi lagi, kita telah menghadapi ujian.

Yup. Kadang kala ujian yang datang itu terlalu berat. dan tidak terduga. Sehingga airmata ini sering kali mengalir dalam diam. Diri kadang kala seolah-olah tidak mampu untuk menanggungnya sendiri. Kita sembunyikan kedukaan kita di sebalik senyuman yang kita pamerkan, tapi mata yang satu itu tidak mampu menipu. 


Perasan tak , hidup ini sebenarnya umpama dua permukaan duit syiling. Di satu bahagian , ia merupakan ujian dan di satu bahagian lagi ia merupakan nikmat.Apabila duit syiling itu kita lambung ke udara, dan terjatuh,kita takkan tahu samada kita akan mendapat ujian ataupun nikmat. Adakalanya kita mendapat masalah yang sering kali tidak menyenangkan tapi pada waktu yang lainnya kita mendapat sesuatu yang menyenangkan.  Secara keseluruhannya , kita takkan tahu apa yang bakal kita hadapi pada masa depan. Yang penting ialah , kita mesti tahu apa yang perlu kita lakukan saat ujian itu menimpa kita atau saat kita menikmati nikmat yang diberikan. 

Di sebalik berbagai ujian yang menimpa diri kita itu , sebenarnya ada sesuatu yang sangat indah yang tidak mampu kita lihat dengan mata dan pengetahuan kita. Kerana itu , jangan pernah merasa kesal dengan ujian itu kerana itu lah kebahagiaan yang akan datang. 

Sesungguhnya , semalam yang penuh dengan kesusahan dan keperitan hidup, adalah bahgia yang tiada pada kemudian hari yang akan datang. 

-NHH
(25:74)


No comments:

Post a Comment